Vermogensbeheerder kent klant niet goed genoeg | AFM

Vermogensbeheerder kent klant niet goed genoeg | AFM

Beleggingsondernemingen kennen hun klant onvoldoende. Dit is een van de conclusies uit recent onderzoek van de AFM


Regelmatig onderzoekt de toezichthouder de kwaliteit van de dienstverlening bij beleggingsondernemingen (grootbanken, private banks en zelfstandige vermogensbeheerders). In het onderzoek van 2015 werd gekeken naar de mate waarin zij hun klant kennen om ze zo te kunnen voorzien van passend advies. De AFM stelt dat een slechtere inventarisatie leidt tot minder goed advies. 


Onderzoek onder 20 beleggingsondernemingen

De AFM onderzocht in totaal twintig beleggingsondernemingen, waarbij 88 klantdossiers zijn bekeken. Op een schaal van één tot vijf scoren de ondernemingen gemiddeld een drie voor het inventariseren van de klantgegevens, waaruit onder meer moet blijken met welk doel de klant wil beleggen, of hij voldoende draagkracht heeft en welk risico hij bereid is te nemen. Hier vindt u een overzicht van de deelonderwerpen van de inventarisatie.


(bron AFM)

Vooral op het gebied van het inventariseren van de risicobereidheid presteren beleggingsondernemingen ondermaats. Hier scoren slechts 2 van de 20 ondernemingen een voldoende. Ook bij de toets of er voldoende kennis en ervaring is scoren slechts 8 van de 20 organisaties een voldoende. 


Vervolgtraject AFM

Om beleggingsondernemingen handvatten te geven bij de noodzakelijke kwaliteitsslag, heeft de AFM in haar rapport ook een aantal goede praktijkvoorbeelden opgenomen. Die goede voorbeelden kunnen de beleggingsondernemingen helpen bij het doorvoeren van verbeteringen. Voor de negatieve uitschieters is de AFM een handhavingstraject gestart.


Vergelijken is geen luxe maar een noodzaak

AFM onderzoek toont aan dat er grote verschillen zijn in de kwaliteit van de cliëntinventarisatie van banken en beheerders. Dit heeft impact op de kwaliteit van de beleggingsdienstverlening. Het loont daarom om een goede vergelijking te maken. Het is helaas niet eenvoudig om dit zelf te doen. Daarom doen wij dit voor u. Met ons unieke ratingsystematiek beoordelen we vermogensbeheerders op 72 punten, op de gebieden organisatie, kosten, beleggingsbeleid en risicobeleid. Des te hoger de beoordeling, des te hoger de kwaliteit van de dienstverlening u kunt verwachten. Ook hebben we inzicht in het cliëntinventarisatie procesNet zoals het AFM onderzoek constateren wij hier grote verschillen. Vergelijken is dus helaas geen luxe maar een noodzaak om tot een goede keuze te komen. Hier helpen wij u graag bij.


Vraag een advies op maat aan, of een uitgebreide rapportage van uw vermogensbeheerder in onze vergelijkingsmodule voor vermogensbeheerders