Beleggingsnieuws januari 2016

Beleggingsnieuws januari 2016

Elke maand scant beleggingsmatch het nieuws voor u. Wij zetten de belangrijkste zaken op een rij die impact hebben op de beleggingsdienstverlening van uw broker, bank of vermogensbeheerder. Veranderen er kosten en/of voorwaarden?! Dan blijft u via ons op de hoogte. Lees hieronder het belangrijkste nieuws van de afgelopen maand.




Vertrouwen groeit bij particuliere beleggers en spaarders

(Nu.nl, 20 januari 2016) In het vierde kwartaal van 2015 is het vertrouwen onder particuliere spaarders en beleggers gegroeid, blijkt uit onderzoek van Robeco. Wel is er nog steeds een meerderheid die geen voorkeur heeft voor beleggen. Het beleggingspeil kwam uit op 91 punten, tegen 85 een kwartaal eerder. Boven de honderd duidt op een positieve houding ten aanzien van beleggen. De volatiliteit op de beurzen is terug te vinden in het grillige verloop van de vertrouwenscijfers. Volgens de onderzoekers moeten beleggers vasthouden aan hun langetermijndoelstelling en zich niet laten beïnvloeden door de recente ontwikkelingen.



Today's Group opgesplitst en overgenomen

(Het Financieele Dagblad, 13 januari 2016) Onlinebroker Today’s Groep wordt in twee delen gesplitst en verkocht . De brokeractiviteiten komen in handen van Traders Only, terwijl Value8 de vermogensbeheertak overneemt. Een eerdere poging van Lynx om Today’s over te nemen stuitte op bezwaren van De Nederlandse Bank. Dit keer geeft de toezichthouder wel toestemming, omdat de activiteiten opgesplitst worden.

Alle klanten van Today’s Brokers hebben een brief ontvangen over de aanstaande wijzigingen. Hier vindt u de brief en een overzicht met alle wijzigingen.



AFM positief over aanvullende maatregel voor hefboomproducten

(AFM.nl, 12 januari 2016) Aanbieders van hefboomproducten stoppen met het aanbieden van producten met een hefboom boven 50. De Autoriteit Financiële Markten is positief over deze aanvulling op de reeds ingevoerde maatregelen. Na onderzoek van de AFM in 2013 hadden aanbieders van hefboomproducten al een aantal maatregelen genomen. Die worden nu aangevuld omdat er nog steeds producten met een grote hefboom op de markt beschikbaar waren.



Oyens & van Eeghen verlaagt drempel naar 500.000 euro

(Z24.nl, FD.nl, 11 januari 2016) Vermogensbeheerder Oyens & Van Eeghen wil zich niet langer exclusief op miljonairs richten. Vermogende particulieren die een half miljoen te besteden hebben zijn nu ook welkom. Oyens & Van Eeghen werd halverwege vorig jaar overgenomen door de Belgische private bank Delen en beheerde toen in totaal 3,3 miljard euro. De nieuwe eigenaar zet in op groei, maar moet daarvoor wel de instapdrempel verlagen. Oyens & Van Eeghen benadrukt dat de lagere drempel niet ten koste gaat van de geboden kwaliteit. 



Vooral vragen bij AFM over binaire opties en beleggen zonder toezicht

(NU.nl, 5 januari 2016) Bijna 12.000 consumenten hebben vorig jaar contact gezocht met toezichthouder AFM. Dit aantal lag fractioneel lager dan het jaar ervoor. De grootste stijging was zichtbaar in meldingen over binaire opties en beleggen zonder toezicht. Binaire opties zijn zeer risicovolle producten, waarmee het bijna onmogelijk is om op lange termijn winst te maken. Het aantal meldingen over mogelijk malafide beleggingen zonder toezicht is meer dan verdubbeld tot bijna 400. Door de lage spaarrente zijn consumenten op zoek naar rendement. Soms waarschuwt de AFM ook uit eigen beweging, afgelopen jaar was dat onder meer voor beleggen in zonne-energieparken in Duitsland en een vermogensbeheerder zonder vergunning.



Beleggingsadvies via Snapchat?

(BNR.nl, 11 januari 2016) Social media wordt steeds belangrijker in de beleggingswereld, vooral om potentiele klanten te bereiken. Via ‘robo advice’ speelt de sector met name in op de nieuwe generatie van jonge vermogende klanten. Het hele proces van klant worden tot de risicoprofielen kan al volledig geautomatiseerd verlopen. Amerika loopt in deze ontwikkelingen voor op Europa. Advieskantoren als Betterment en Wealthfront willen nu gebruik gaan maken van social media om nieuwe groepen klanten te winnen. Snapchat komt binnenkort met automatisch beleggingsadvies. Duidelijk is dat technologie de toekomst heeft om vermogensbeheer voor een hele grote groep bereikbaar te maken.