8 miljoen voor gedupeerde beleggers Alex Vermogensbeheer

8 miljoen voor gedupeerde beleggers Alex Vermogensbeheer

Vandaag meldt BinckBank in een persbericht dat het een schikking van 8 miljoen heeft getroffen met de VEB en Vermogensmonitor. Dit aangaande de afhandeling van klachten over de informatievoorziening van Alex Vermogensbeheer in de periode van september 2012 tot en met augustus 2014. De schikking betreft onder meer de wijze waarop Alex waarschuwde voor de marktomstandigheden zoals die zich in 2014 voordeden. 


8 miljoen voor gedupeerde beleggers

BinckBank had in 2015 al een voorziening van 5,25 mln euro genomen in verband met de klachten van gedupeerde Alex-beleggers. De deal die BinckBank nu heeft gesloten met de VEB en Vermogensmonitor heeft een negatieve impact op het resultaat in het vierde kwartaal 2016 van 2,75 mln euro, laat BinckBank weten. Daarmee komt de schikking in totaal uit op 8 mln euro.


De problemen bij Alex Vermogensbeheer ontstonden na de tegenvallende resultaten in 2014. Alex wierf in die tijd klanten met misleidende reclames, waarin mooie historische rendementen werden gepresenteerd. De AFM heeft de vermogensbeheerder in 2016 hiervoor een forse boete opgelegd. Met de opbrengst van deze schikking kunnen de VEB en Vermogensmonitor klanten die aan bepaalde criteria voldoen nu compenseren voor de geleden schade, meldt BinckBank. In 2016 concludeerde ook wij dat de rendementen van Alex vermogensbeheer niet representatief zijn. Dit leverde Alex vermogensbeheer 20 strafpunten op in de beoordeling van beleggingsmatch.nl.


Opnieuw ondermaats

Onlangs schreef het Financieele Dagblad dat in 2016 de prestaties van Alex voor de tweede keer in drie jaar tijd zijn achtergebleven ten opzichte van de markt. Alle vijf de beleggersprofielen die Alex aanbiedt presteerden slechter dan de benchmark. Die achterblijvende prestaties zorgen voor een forse uitstroom bij de vermogensbeheerder.

Reacties

  • oorspronk    14 april 2017 om 17:30 uur

    van een schikking kon geen sprake zijn wordt nu gezegd door Alex, dus per direct de rekening opgezegd en het verlies na 4 jaar maar genomen.
    Geeft een heerlijk gevoel om bij Alex weg te zijn. Had ik een tijd eerder moeten doen

  • W.A. Prins en A. Bolhuis    20 februari 2017 om 14:29 uur

    In april 2014 zijn wij ingestapt met beleggen naar aanleiding van de mooie advertentie spotjes op tv, al snel was het verlies 15% .
    Ik verwacht dat ik naar aanleiding van de aan U opgelegde boete in aanmerking kom voor compensatie  W.Prins.

  • W Prins    06 februari 2017 om 11:48 uur

    Ik ben in 2014 gaan beleggen wanwegge de aanlokkelijke advertenties , hetzelfde jaar al 5000 euro verloren, (ingelegd 300000 euro) word ik ook gecompenseerd?

  • Herman    03 februari 2017 om 17:37 uur

    Inderdaad 2016 was een slecht jaar bij Alex vermogens beheer

  • Herman    03 februari 2017 om 17:35 uur

    Inderdaad  2016 was een slecht jaar bij Alex vermogens beheer

  • Bart Spronk    03 februari 2017 om 15:28 uur

    Beste lezers,

    Dank voor uw vragen rondom Alex vermogensbeheer. De schikking geldt voor leden van de VEB (lid voor 1 januari 2017) en consumenten vertegenwoordigd door vermogensmonitor.nl. Mocht u geen klacht hebben ingediend via vermogensmonitor.nl of lid zijn bij de VEB (voor 1 januari 2017) dan komt u niet in aanmerking voor een vergoeding.

    Uiteraard kunt u zelf een klacht indienen bij Alex vermogensbeheer. Het is op dit moment niet duidelijk hoe Alex daar opvolging aan zal geven. Een andere optie is om uw klacht voor te leggen aan het kifid.

    Voor verdere vragen kunt u ons bereiken op 085 401 87 57.

    Met vriendelijke groet,

    Bart Spronk | beleggingsmatch.nl

  • Filbry    03 februari 2017 om 10:52 uur

    Heb ook forse verliezen geleden bij Alex in 2014 en 2016.
    Wist niets van gesprekken over schikking. Heb onlangs contact opgenomen met Vermogensmonitor, maar die zeggen helemaal niets over de zaak vanwege de schikking.
    Wat is het beste om te doen om verloren geld terug te krijgen?
    Ben benieuwd naar jullie reactie.

  • Ria Dis    02 februari 2017 om 20:57 uur

    Ook ik heb een flink verlies geleden.
    Kan ik nog voor compensatie in aanmerking komen if ben ik te laat?
    groet Ria

  • van Oorspronk    02 februari 2017 om 20:33 uur

    Ik heb ook de zelfde ervaring als Dhr R.Nagel.
    ook in 2014 forse verliezen geleden bij Alexvermogensbeheer.
    nu in 2017 is dit verlies nog steeds niet weggewerkt.
    gisteren werd ik gebeld door Alex en dit ook besproken, men gaf aan dat je een reactie kon mailen betreffende het verlies en eventueel een schadevergoeding neerleggen en dit zou door Alex dan worden beoordeeld.
    dit was na aangeven van de schikking dat men hier op dit voorstel deed.
    hoe kan ik hier het beste op reageren. zit er ook aan te denken om alles weg te halen omdat ze nu in trackers willen gaan. ik zie dit als noodsprong.

  • R. Nagel    02 februari 2017 om 17:42 uur

    Geachte lezer,
    In het jaar 2014 heb ik een verlies geleden van ong. € 5.000,- op mijn vermogensbeheerder Alex vermogensbank.  Over dit naar verhouding forse verlies heb ik enkele keren per mail mijn teleurstelling uitgesproken, maar door Alex is mij nooit gewezen op de mogelijkheid van schadevergoeding.   Hierin zijn zij m.i. tekortgeschoten.
    Graag uw reactie en informatie.
    Met vr. groet
    R.Nagel